Gimnastyka rekreacyjna – ciało w ruch!

0
794
Gimnastyka rekreacyjna

Gimnastyka rekreacyjna to rodzaj sportu, który ze względu na swoją różnorodność pozwala każdemu z nas na wybranie dogodnej dla siebie formy aktywności. Osoby ją uprawiające pragną ukształtować sylwetkę, wzmocnić określone partie mięśni, poprawić kondycję, wytrzymałość, zgubić zbędne kilogramy lub odreagować stres dnia codziennego. Każdy ma inne wymagania i oczekiwania. Możemy wybrać dla siebie jeden z treningów wytrzymałościowych, zajęcia rozciągające lub wzmacniająco – kształtujące w zależności od efektu, który chcemy osiągnąć. Przyjrzyjmy się, co gimnastyka rekreacyjna ma nam do zaoferowania.

Zajęcia wytrzymałościowe

Główną cechą tego typu treningów są dynamiczne ćwiczenia angażujące całe grupy mięśni. Dzięki nim wpływamy pozytywnie na własną kondycję, usprawniamy czynność serca, układu oddechowego i jak wskazuje nazwa, poprawiamy własną wytrzymałość. Jeśli chcemy popracować właśnie nad tymi cechami, powinniśmy zapisać się na:

– Aerobik – to najbardziej popularna forma ćwiczeń. Odbywa się w grupach, pod okiem instruktora. Ćwiczenia wysiłkowe są wykonywane w rytm muzyki. Pobudzają one do pracy układ krążenia, rzeźbią ciało, podnoszą poziom odporności, a także doskonale wpływają na samopoczucie.

– Body workout – to trening, który ćwiczy całe ciało. Polega na wykonywaniu prostych układów tanecznych w rytm muzyki. Wzmacnia i rzeźbi całe ciało, jest efektywny i przyjemny.

– Aerobic dance – to ćwiczenia wykonywane do określonego rodzaju muzyki, takiej jak hip-hop, flamenco, jazz. Dziś ten sposób treningu jest nawet dyscypliną sportową, w której odbywają się nawet mistrzostwa świata.

– Spinning – to zajęcia polegające na jeździe na rowerku stacjonarnym, który został wynaleziony przez sportowca Jonatana Goldberga. Treningi odbywają się w grupach, przy dźwiękach muzyki, pod okiem instruktora.

Zajęcia rozciągające

To rodzaj ćwiczeń, które mają za zadanie poprawić elastyczność naszych mięśni, działanie stawów, gibkość, koordynację, ale także wpłynąć na nas relaksująco, wyciszyć i uspokoić. Do zajęć rozciągających zaliczamy:

– Stretching – jest stałym elementem rozgrzewki, ale także formą rehabilitacji. Przygotowuje mięśnie do wysiłku, rozciąga je i uelastycznia, ale jest również zalecany po intensywnym treningu jako wyciszenie organizmu. Przy ćwiczeniach tego typu bardzo ważny jest równomierny oddech.

– Joga – ma swoje korzenie w filozofii indyjskiej, gdzie głównie wiąże się z medytacją i osiąganiem wewnętrznej harmonii. Nasza kultura traktuje ją także jako formę aktywności fizycznej połączoną z technikami relaksacyjnymi. Wpływa ona pozytywnie na działanie większości układów naszego organizmu, oczyszcza ciało i duszę, pozwala się odprężyć, uelastycznia mięśnie i je rozciąga.

– Pilates – to elementy baletu, jogi i ćwiczeń izometrycznych. Zadaniem treningu jest uelastycznienie i rozciągniecie wszystkich mięśni. Wpływa on pozytywnie na naszą postawę, doskonale działa na stawy, odciąża kręgosłup, ma działanie antystresowe i relaksujące.

Zajęcia wzmacniająco-kształtujące

Rzeźbią, wzmacniają i kształtują określone partie ciała, na których nam zależy. Nie muszą być wykonywane w grupach, możemy ćwiczyć samodzielnie w domowym zaciszu, o wybranej przez nas porze. Do tej grupy treningów należą:

– ABS – nazwa pochodzi z języka angielskiego i oznacza intensywny trening mięśni brzucha. Zestaw ćwiczeń trwa około sześciu minut i powinien być wykonywany cztery razy 
w tygodniu. Szybko pozwala zaobserwować efekty w postaci wzmocnienia mięśni.

– Body step – to zajęcia z wykorzystaniem stepu, wykonywane w rytm muzyki, działające zarówno na dolne partie ciała, takie jak mięśnie nóg, pośladków, jak i mięśnie brzucha, ramion i grzbietu. Ćwiczenia wzmacniają, ujędrniają i wysmuklają wspomniane strefy. Trening rozpoczyna się rozgrzewką i polega na wykonywaniu określonej liczby powtórzeń.

– Body ball – to ćwiczenia na dużej piłce, możemy je wykonywać w domu, a ich sekret polega na tym, że stale napinamy określone mięśnie, by utrzymać równowagę. Zajęcia są ciekawe i przyjemne, bardziej kojarzą się z zabawą niż wysiłkiem fizycznym.

Jak widać każdy z nas może wybrać dla siebie rodzaj aktywności, który najbardziej mu odpowiada. Bez względu na rodzaj wykonywanych ćwiczeń powinniśmy stosować się do podstawowych zasad:

1. Nigdy nie zapominajmy o rozgrzewce.

Pozwoli nam ona rozruszać stawy, rozciągnąć mięśnie i wykluczyć ryzyko kontuzji. Po ćwiczeniach zastosujmy ćwiczenia rozciągające jako wyciszenie dla organizmu.

2. Nie przeciążajmy stawów.

Jeśli po aktywności fizycznej odczuwamy ból stawów, powinniśmy wzmocnić mięśnie, które bezpośrednio z nimi sąsiadują. Pomogą nam w tym nie tylko regularne ćwiczenia, ale także suplementy diety, które zapewnią im odpowiedni poziom odżywienia. Kłujący ból podczas wysiłku jest sygnałem, że czeka nas wizyta u specjalisty.

3. W przypadku kontuzji zrezygnujmy z aktywności.

W razie odczuwania bólu powinniśmy zastosować okłady z lodu, leki przeciwbólowe lub masaże. Warto zasięgnąć porady lekarza, który oceni stopień kontuzji i zleci odpowiednią terapię. Na czas jej trwania powinniśmy zrezygnować z treningów, by nie pogorszyć swojego stanu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ