Jaka jest najlepsza dieta odchudzająca?

0
816
Jaka jest najlepsza dieta odchudzająca

Śmiało można stwierdzić, że w obecnych czasach mamy do czynienia z epidemią otyłości. To głównie domena krajów cywilizowanych, w których tak zwane śmieciowe jedzenie jest ogólnie dostępnie. Co więcej, ludzie prowadzą tryb życia, nastawiony na karierę, że są zmuszeni sięgać po szybkie rozwiązania w zakresie żywienia. Nie ma czasu o sobie pomyśleć, co w przypadku osób o zaburzonym metabolizmie szybko ujawnia się w postaci nadwagi i problemów zdrowotnych.

Z drugiej strony w społeczeństwie panują swojego rodzaju trendy dotyczące wyglądu. Jest moda na bycie szczupłym, wysportowanym, o nienagannej sylwetce. Pozostaje to w sprzeczności z życiem, jakie prowadzi wiele osób i brak możliwości uzyskania idealnej figury bywa często bardzo frustrujące. Gdy dodatkowo mamy do czynienia z problemami zdrowotnymi, które wynikają z nadwagi to sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje i wymaga podjęcia większej ilości działań – nie tylko stosowania diety i włączenia do swojego życia aktywności fizycznej, ale także regularnych wizyt u lekarza.

Otyłość prowadzi do różnego rodzaju powikłań, w tym do chorób sercowo-naczyniowych. Są one swojego rodzaju plagą obecnych czasów. Warto to sobie uświadomić i nie dać się tej pladze.

Zbilansowana dieta, jako podstawa zdrowia, dobrego samopoczucia i pięknego wyglądu

Punkt pierwszy – motywacja

W procesie odchudzania najważniejsza jest motywacja. Bez tego, nie ma możliwości by się udało osiągnąć oczekiwane rezultaty. Człowiek musi sobie jasno obrać za cel zrzucenie określonej liczby kilogramów i po prostu zrobić to. Mimo, że nie jest to łatwym zadaniem to silna wola stanowi filar tej walki, w zasadzie z samym sobą, z własnymi słabościami. Pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej, która nie tylko zmniejsza atrakcyjność, ale również powoduje poważne choroby, to najlepsze co można zrobić dla własnego organizmu. Warto pamiętać, że aby zmiany miały charakter trwały i by uniknąć efektu jo-jo, konieczna jest całościowa zmiana postawy, zarówno wobec jedzenia, jak i aktywności fizycznej oraz prowadzonego tryby życia. Warto podjąć wyzwanie, gdy ma się lekką nadwagę, a nie dopiero, gdy zmieni się ona w niebezpieczną chorobę metaboliczną, czyli w otyłość.

Punkt drugi – cierpliwość

Dietetycy, którzy zawodowo i profesjonalnie zajmują się opracowywaniem diet dla swoich pacjentów, robią to tak, aby „chudnąć zdrowo”. Co to oznacza? Mianowicie to, że odchudzanie należy odpowiednio rozłożyć w czasie. Nie można podjąć restrykcyjnej diety i ćwiczeń, aby w bardzo krótkim czasie radykalnie schudnąć. Taki sposób jest bardzo niezdrowy, wręcz wyniszczający dla organizmu. Wysiłek trzeba odpowiednio rozłożyć, aby stracić mniej więcej od 5 do 15 proc. masy ciała w trakcie 3-6 miesięcy. Jest to optymalne i zalecane podejście. Nie podejmuje się zatem prób zrzucenia wielu kilogramów tuż przed wakacjami, by latem móc zupełnie odmienioną pokazać się na plaży. To zazwyczaj nie przynosi dobrego efektu, a jeśli nawet się uda to jest to bardzo niezdrowe i często ma się do czynienia z efektem jo jo.

Punkt trzeci – zdrowa dieta

Zalecana i odpowiednio zbilansowana dieta, składa się 5 porcji pokarmów dziennie. Powinny być to posiłku pełnowartościowe, lecz pozbawione niezdrowych tłuszczy oraz cukru. Między głównymi posiłkami powinno się sięgać po owoce bądź jogurty naturalne. Stawiajmy na surowe warzywa i owoce, które w takiej postaci posiadają całą gamę wartości odżywczych – mikro-, makroelementów oraz witamin.

Ważnym krokiem w eliminacji nieodpowiednich nawyków żywieniowych jest wyrzucenie ze swojej lodówki wszystkiego co zbędne. Mianowicie głównie pożywienia wysokokalorycznego i bezwartościowego.
Zastosujmy odpowiednie zamienniki, np. dla majonezu – jogurt grecki bądź naturalny; dla tłustych serów i wędlin ich odtłuszczone odpowiedniki itp. Stawiajmy na chude mięso, ryby bądź owoce morza jeśli je lubimy.

Wyeliminujmy zupełnie słodycze i cukier biały. To podstawowi wrogowie dla osób na diecie. odzwyczajenie się od cukru przychodzi najtrudniej, bowiem ludzie w pewnym sensie są od niego uzależnieni. To przyzwyczajenie do słodkiego smaku, sprawia, że inne smaki powodują negatywne odczucia. Są to pozory, bowiem to właśnie cukier zabija prawdziwy smak i aromat spożywanych przez nas potraw. Gdy uda nam się wyeliminować tę, tak zwaną „białą śmierć” ze swojego jadłospisu, to dopiero wówczas poznamy nowe, dużo bardziej interesujące i urozmaicone smaki potraw. Pamiętajmy też, aby nie spożywać w bardzo dużej ilości owoców o wysokim indeksie glikemicznym, potraktujmy je raczej jako przekąskę i nośnik cennych wartości odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Nie trzeba oczywiście wspominać o tym, że jedzenie typu fast food powinno być omijane szerokim łukiem. Najlepiej byłoby zupełnie zapomnieć o jego istnieniu. To pokarmy ociekające tłuszczem, gęstymi sosami, tanimi produktami, które tylko i wyłącznie obciążają nasz organizm.

Co do napojów to oczywiście podstawę diety powinna stanowić woda mineralna. Najlepiej alkaliczna, która posiada odczyn zasadowy i jest dużo lepiej tolerowana przez organizm. Należy wypijać przynajmniej jedną dużą butelkę, ok. 1,5 – 2 l dziennie. Do tego wskazane są również napoje na ciepło w postaci ziół (melisa, rumianek, czystek, koper włoski itp.) czy dobroczynnych herbat (biała, zielona). Dodajmy do tego świeżo wyciskane soki i już nic więcej nie potrzeba. Koniecznie wyeliminujmy z diety napoje gazowane, słodzone soki, napoje energetyczne, a także kawę i mocną herbatę. Jeśli już bardzo musimy to wypijajmy nie więcej niż filiżankę kawy dziennie, ale mimo wszystko najlepiej zastąpić ją odżywczą kawą zbożową.

Warto wspomnieć o sposobie przygotowywania potraw. Stawiajmy na gotowanie, pieczenie, gotowanie na parze. Nie przesadzajmy z ciężkostrawnymi, intensywnymi przyprawami. Zrezygnujmy ze smażenia.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ