Migdały – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie

0
437
Migdały

Owoce migdałowca zwyczajnego to smaczna przekąska będąca doskonałą alternatywą dla tuczących i niezdrowych krakersów i chipsów. Migdały są pyszne,a do tego bardzo pożyteczne dla zdrowia – niby niepozorne, a w rzeczywistości przynoszące nam mnóstwo korzyści. Nie bez powodu są nazywane najwyższej jakości paliwem, które dostarcza organizmowi siły do działania. Poza ładunkiem energii są źródłem cennych składników odżywczych. Sprawdźmy, dlaczego migdały powinny na stałe wejść do naszego jadłospisu.

Lista zalet migdałów

Owoce migdałowca charakteryzuje wspaniałe działanie na skórę porównywalne z efektami stosowania najdroższych kosmetyków. Stymulują one mózg do wysiłku i owocnej pracy. Dodatkowo są doskonałym źródłem wapnia – mają go w swym składzie dwukrotnie więcej niż mleko. To idealna przekąska dla cukrzyków, ze względu na ich niski indeks glikemiczny – regulują poziom cukru we krwi, a także są sprzymierzeńcem wszystkich osób walczących z nadwagą. Kto nie kocha migdałów? Tylko ten, kto jeszcze nie odkrył ich dobroczynnego i wszechstronnego wpływu na ludzki organizm.

Kilka słów o migdałach jako kopalni składników odżywczych

Szczególnie panowie, dbający o ukochane auta przywiązują ogromną wagę do tego, jaki rodzaj paliwa im dostarczają. Zastanawiające, że bardziej dbają o silnik samochodu niż o własne zdrowie. Rzadko bowiem spotykamy się z sytuacją, gdy mężczyźni świadomie wpisują migdały do codziennego menu, a to przecież najwyższej jakości paliwo, które dostarczy nam potężnej dawki zdrowej energii do działania, a przy okazji wzbogaci organizm w cenne składniki odżywcze. Na potwierdzenie powyższego stwierdzenia przytaczamy dane zaczerpnięte z tabel specjalistów od zdrowego żywienia. 100 gramów migdałów zawiera:

– 778 mg potasu,
– 239 mg wapnia,
– 454 mg fosforu,
– 269 mg magnezu,
– 3 mg żelaza,
– 14 mg sodu.

Ponadto migdały są świetnym źródłem witamin E i B odpowiadających za naszą urodę i młody wygląd. Zawierają w swym składzie spore ilości tiaminy – wit. B1, ryboflawiny – wit. B2 oraz niacyny – wit. B3.

Dodatkowo dostarczają nam wysokowartościowego białka, które stanowi aż 1/5 ich zawartości, tyle samo mają w sobie również węglowodanów pod postacią błonnika.

Migdały, jak większość pestek, czy orzechów posiadają w swym składzie sporo tłuszczów będących głównym źródłem energii. Stanowi on ponad połowę ich zawartości. Są to niezwykle wartościowe i pożyteczne dla naszego organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe.

Migdały a nasze zdrowie

Osoby, którym trudno przyswoić wartości liczbowe i terminologię encyklopedyczna z pewnością łatwiej zapamiętają bardziej obrazowy opis wpływu migdałów na nasze zdrowie. Kto powinien spożywać te niezwykłe pestki? Na pewno pracownicy umysłowi, którym zależy na dobrej koncentracji i usprawnieniu procesów zapamiętywania. To cenny składnik diety uczniów, studentów, osób przygotowujących się do egzaminów. Migdały wspomagają układ nerwowy i wzrokowy. Specjaliści polecają je jako przekąskę, gdy nasz organizm narażony jest na wzmożony poziom stresu, przy intensywnym wysiłku psychicznym lub wytężonych procesach myślowych.

Kolejną grupa osób, które powinny na stałe przemycić owoce migdałowca do swojej diety są wszyscy, którym na sercu leży dobra kondycja układu naczyniowego. Zatroszczą się one o zmniejszenie poziomu złego cholesterolu we krwi, a co za tym idzie obniżą ryzyko wystąpienia groźnych chorób takich jak miażdżyca, zawał, czy udar mózgu.

Kobiety w okresie menopauzy powinny zwrócić uwagę na migdały, jako na sprzymierzeńca w walce z osteoporozą. W rewelacyjny sposób wzmacniają one układ kostny w związku z faktem, iż są naturalnym źródłem wapnia.

Ze względu na zdolność regulowania poziomu glukozy we krwi, migdały są lekarstwem na cukrzycę i powinny być stałym elementem diety diabetyków.

Migdały i ich rola w odchudzaniu

Pozornie nasiona te jako bogactwo tłuszczów nie są wskazane dla osób walczących z dodatkowymi kilogramami. Jest to jednak błędne stwierdzenie. Komponując własną dietę, nie należy sugerować się jedynie ilościami kalorii, ale także źródłem ich pochodzenia. Wprawdzie 597 kalorii w 100 gramach jest znaczną ilością, ale są to tzw, dobre kalorie pochodzące z nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dodatkowo indeks glikemiczny migdałów zapobiega wahaniom poziomu cukru we krwi, co eliminuje napady wilczego głodu i chroni nas przed obżarstwem. Spore ilości błonnika to także znakomity wpływ na przemianę materii – wniosek jest prosty – nie należy się migdałami objadać bez opamiętania, ale spożywać je regularnie w ilości ok. 30 gramów dziennie. To prosty krok przybliżający nas do wymarzonej figury.

Nie każdy wie, że jedzenie migdałów chroni nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które przyczyniają się między innymi do powstawania nowotworów, czy uszkadzają włókna kolagenowe odpowiedzialne za młodzieńczy wygląd naszej skóry. Jeśli mowa o skórze – migdały zapewnią nam jej elastyczność i jędrność, a także zmniejszą ryzyko rozstępów. To dobra informacja dla kobiet w ciąży, warto włączyć je w tym czasie na stałe do swojej diety. Jako ciekawostkę można dodać, że migdały polecane są paniom w tym szczególnym stanie jako wspaniałe i naturalne lekarstwo na zgagę.

Jak widać chrupanie migdałów to nie tylko doznania smakowe, ale również samo zdrowie. Jeśli tylko będziemy je spożywać regularnie, organizm odwdzięczy nam się pięknym i zdrowym wyglądem oraz doskonałą kondycją.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ