Sen – podstawa zdrowia

0
218
Sen

Nie bez powodu mawiamy, że w nocy udajemy się na spoczynek – sen dobroczynnie wpływa na nasze ciało i umysł. W nocy regenerujemy się i wypoczywamy po trudach całego dnia, wzmacniamy organizm. Natura tak to zaplanowała, że potrzebujemy określonej liczby godzin wypoczynku, by rano wstać w pełni sił i stawić czoła czekającym nas obowiązkom. By zrozumieć i docenić znaczenie nocnego odpoczynku wystarczy zaobserwować, co się z nami dzieje, gdy mamy za sobą przynajmniej jedną nieprzespaną noc. U większości z nas występują problemy z koncentracją, często ziewamy, brakuje nam energii, zdarza się, że jest nam zimno, a poziom dobrego nastroju ulega obniżeniu. Gdy nieprzespanych nocy jest więcej, możemy mówić o całym zespole negatywnych skutków. Jak zareagować na kłopoty ze snem? Czy jest jakiś sprawdzony sposób na bezsenność? Dlaczego sen jest tak ważny? Spróbujmy odpowiedzieć na powyższe pytania.

Sen to podstawa

Sen ma kluczowe znaczenie w trosce o dobrą kondycję ciała i umysłu człowieka. By rozumieć jego istotę warto dowiedzieć się, jakie procesy zachodzą w naszym ciele w trakcie błogiego wypoczynku. Każdy z nas przyzna, że po pracy powinna wystąpić przerwa na regenerację. Tak też jest w przypadku naszego organizmu. W nocy koniecznie musimy odpocząć po trudach dnia. Wówczas w naszym ciele zachodzą procesy, których zachwianie poprzez brak snu może prowadzić do negatywnych skutków. Kiedy śpimy w naszym ciele zachodzi produkcja hormonów, wzmacnia się nasza odporność, a organizm uruchamia różnorakie procesy naprawcze. W mózgu zostają uporządkowane i przyswojone informacje nabyte w ciągu dnia, a nieaktywne neurony są poddawane stymulacji. Spokojny, nieprzerwany sen jest gwarancją efektywnej regeneracji. Budzimy się wypoczęci, w dobrym nastroju, pełni chęci do działania i stawienia czoła zadaniom dnia codziennego. Wyspany człowiek tryska energią, jego witalność jest zauważalna gołym okiem, podobnie jak złe samopoczucie i nie najlepsza kondycja osoby, która ma za sobą nieprzespaną noc.

Dlaczego bezsenność jest niebezpieczna?

O ile sporadycznie występujące problemy z zasypianiem odbiją się głównie na naszym wyglądzie i dobrym nastroju, o tyle długotrwałe problemy z nocnym wypoczynkiem mogą pociągnąć za sobą cały szereg niekorzystnych efektów. Najczęstszymi skutkami chronicznej bezsenności są:

– otyłość,
– spadek odporności,
– cukrzyca typu II,
– nadciśnienie,
– halucynacje.

By poradzić sobie z problemem, należy zdiagnozować przyczynę jego wystąpienia. Najczęściej za brak snu odpowiadają przewlekły stres i problemy osobiste, które jak najszybciej należy rozwiązać, by znów cieszyć się błogim wypoczynkiem. Osoby mające problemy z zasypianiem, ale również takie, które często budzą się w nocy, zrywają się po nocnych koszmarach lub wstają wcześnie rano i nie potrafią ponownie zasnąć najprawdopodobniej cierpią na tę samą przypadłość. W łagodnych przypadkach ulgę powinny przynieść suplementy dostępne w aptece. Znakomite efekty daje także stosowanie naparów z ziół o działaniu uspokajającym, takich jak kozłek lekarski, melisa, czy chmiel.

Jeżeli jednak domowe sposoby nie przynoszą określonych rezultatów, a bezsenność przechodzi w formę przewlekłą należy skonsultować się z lekarzem specjalistą. Brak snu może być zwiastunem wielu poważnych chorób, takich jak depresja, które wymagają odpowiedniej terapii.

Jak odpoczywać, by zregenerować siły?

Według specjalistów sen dorosłego człowieka powinien nieprzerwanie trwać około 7-8 godzin. Od naszego typu osobowości zależy, o jakiej porze udajemy się na spoczynek. Ekstrawertycy będący nocnymi markami najlepiej koncentrują się w późnych godzinach, stąd ich aktywność nie pozwalająca położyć się wcześnie do łóżka. Introwertycy natomiast wcześnie kładą się spać, by tryskać energią o świcie. Nie ma w tym żadnej nieprawidłowości. Typ sowy i skowronka jest jak najbardziej naturalnym objawem i sposobem organizacji pracy, ważne by po aktywnym dniu zapewnić organizmowi odpowiednią ilość regenerującego snu. Najwięcej zdrowia przyniesie nam odpoczynek dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb.

Jak zapewnić sobie zdrowy sen?

Istnieje kilka fundamentalnych zasad, które zapewnią nam zdrowy sen. Warto się z nimi zapoznać, a następnie przestrzegać ich w trosce o własne zdrowie i dobre samopoczucie.

Zanim udamy się na spoczynek, zadbajmy o relaks i wewnętrzny spokój. Pomoże nam w tym słuchanie spokojnej muzyki lub ulubiona lektura. Niewskazane jest picie herbaty oraz kawy, forsujące ćwiczenia, wysiłek fizyczny lub intelektualny. To nie pora na aktywność, to czas, w którym powinniśmy się wyciszyć i uspokoić. Wszelkie niezrealizowane plany przełóżmy na rano.

Z pewnością ogromny wpływ na jakość i komfort naszego wypoczynku mają okoliczności i otoczenie, w których zasypiamy. Stwórzmy przytulny klimat w sypialni, usuńmy z pola widzenia stertę bielizny do prasowania lub inne przedmioty przypominające nam o zaległych obowiązkach. Sypialnia powinna być naszą oazą. Jeśli mamy taką możliwość, nie śpijmy w pokoju dziennym, wydzielmy w naszym mieszkaniu osobistą przestrzeń służącą tylko i wyłącznie do spania. Spokojne i łagodne światło, odpowiednia temperatura powietrza, wygodna poduszka, niezbyt grube okrycie – to wszystko pomoże nam odprężyć się i zasnąć. Przewietrzmy pokój zanim udamy się na spoczynek, zrezygnujmy także z telewizora w sypialni – jego oglądanie nie sprzyja zasypianiu. Warto także wyeliminować drzemki w ciągu dnia i ustalić stałą porę, o której będziemy zasypiać.

W trosce o jakość naszego snu zrezygnujmy z późnych posiłków i wieczornego podjadania. Zadbajmy jednak również o to, by nie kłaść się do łóżka będąc głodnym lub spragnionym. Lekki posiłek i szklanka wody na nocnej szafce sprawią, że ani głód ani pragnienie nie zaburzą naszego nocnego odpoczynku.

Stosowanie się do powyższych zasad pomoże nam poprawić jakość nocnego odpoczynku, który jest niezbędny naszemu organizmowi. Jeżeli jednak mimo czynionych wysiłków nadal borykamy się z bezsennością, powinniśmy zasięgnąć porady specjalisty, by ustalić przyczynę kłopotów z zasypianiem.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ