Sposoby na przemęczenie – 7 sprawdzonych metod

0
360
Sposoby na przemęczenie

Przemęczenie to zespół odczuwanych przez nas dolegliwości, które mają swoje źródło w zmęczeniu psychicznym lub fizycznym, a także w przewlekłym stresie. Objawy, które je zwiastują mogą równocześnie sygnalizować poważne choroby więc nie wolno ich bagatelizować. Senność, brak chęci do życia, spadek energii, huśtawki nastroju – każdy z wymienionych symptomów jest wołaniem organizmu o pomoc. W większości przypadków możemy sobie sami poradzić z objawami przemęczenia, wystarczy porządnie się wyspać lub zrezygnować z części obowiązków, dotlenić i zrelaksować.

Czy to rzeczywiście przemęczenie?

Zmęczenie dopada każdego raz na jakiś czas, nie jest to sytuacja nietypowa. Są okresy, gdy cierpi na nie zwiększona liczba osób. Szczególnie na przełomie zimy i wiosny doskwiera nam ono w związku z brakiem światła i diety ubogiej w witaminy. Jeśli jednak odpoczynek zaserwowany naszemu ciału, próby odprężenia i ruch na świeżym powietrzu nie przynoszą efektów, należy zastanowić się nad zdrowotnymi przyczynami tego stanu. Mogą one sygnalizować:

– anemię,
– zaburzenia hormonalne,
– depresję,
– zaburzenia metaboliczne np. cukrzycę.

W takich przypadkach ustalić przyczynę pomogą nam badania krwi wykonane pod kątem morfologii i poziomu glukozy. Będą one miały szczególne uzasadnienie, gdy:

– jesteśmy chronicznie zmęczeni,
– w ostatnim czasie spadła nam odporność i chorujemy częściej niż zwykle,
– odczuwamy nieuzasadniony ból różnych części ciała,
– mamy kłopoty z zasypianiem,
– nie potrafimy się skoncentrować,
– notujemy stale obniżony poziom dobrego samopoczucia.

W wymienionych przypadkach powinniśmy skierować nasze kroki do gabinetu lekarza rodzinnego. Jeśli jednak odczuwane przez nas dolegliwości nie są tak poważne, możemy spróbować poradzić sobie z nimi samemu.

Jak wyeliminować oznaki przemęczenia?

Sen jest najprostszym sposobem na pokonanie zmęczenia organizmu. Ważne, by przesypiać około 8 godzin w ciągu doby, najlepiej o stałych porach, w komfortowych warunkach. Za takie uznaje się wygodny materac i poduszkę, odpowiednią temperaturę w sypialni, przyjemne łagodne światło i świeże powietrze. W takim otoczeniu nasz organizm będzie w stanie się zregenerować, nabrać sił i energii do radzenia sobie z codziennymi obowiązkami.

Aktywność fizyczna pod postacią niezbyt forsujących ćwiczeń to również doskonały odpoczynek dla ciała i ducha. Wspomaga prawidłową pracę mięśni, układu krwionośnego i oddechowego, dotlenia nasz organizm. Wystarczy, że będziemy spacerować pół godziny dziennie, a poprawimy kondycję i wpłyniemy pozytywnie na samopoczucie. Ważne, by nasz wysiłek fizyczny odbywał się regularnie. Bardziej zaawansowanym sportowcom zamiast spaceru polecamy jogging lub pływanie.

Ćwiczenia relaksacyjne są bardzo popularne w dzisiejszych czasach, gdy zewsząd atakują nas stres i pośpiech. Istnieje cały szereg zajęć, które pozwolą nam osiągnąć harmonię i wewnętrzny spokój, a dodatkowo usprawnić działanie układu mięśniowego, krwionośnego i oddechowego. Joga, medytacja, pilates to rodzaje gimnastyki, które poprawią naszą koordynację, oczyszczą umysł, pozwolą się wyciszyć. W połączeniu z aromaterapią techniki relaksacyjne staną się idealnym sposobem na pokonanie stresu. Olejki zapachowe możemy dodać do kąpieli, używać ich podczas masażu, czy podgrzewać w specjalnych kominkach. Zapachy, które nas odprężą to: lawenda, drzewo sandałowe, cynamon lub mandarynka.

Bez wątpienia dieta ma ogromny wpływ na to, jak się czujemy. Jeśli spożywamy za dużo tłustych, słodkich i ciężkich potraw, możemy liczyć się z tym, że nasz organizm będzie potrzebował sporo energii na strawienie posiłków. Wiele osób popełnia też błąd polegający na pomijaniu śniadania, który daje nam dawkę siły na cały dzień. To najważniejszy posiłek, powinien składać się z nisko przetworzonych produktów zbożowych, takich jak musli, wzbogaconych suszonymi owocami. W ciągu dnia powinniśmy spożywać dużo warzyw i świeżych owoców, a także chude mięso i ryby.

Dobrą informacją dla łasuchów będzie z pewnością fakt, że gorzka czekolada to produkt, który pobudza produkcję serotoniny i endorfin w mózgu. Jest zatem odpowiedzialny za nasze dobre samopoczucie, naturalnie w odpowiednich ilościach. Wystarczy spożywać 30 gramów czekolady w tygodniu, by poprawić sobie nastrój, a także dostarczyć organizmowi spore ilości magnezu, wapnia i żelaza. Dodatkowo jedząc ten smakołyk zmniejszamy ryzyko wystąpienia miażdżycy i zawału serca, a także opóźniamy procesy starzenia.

W naszej diecie nie może zabraknąć także odpowiedniej dawki witamin, najlepiej w naturalnej postaci pod postacią warzyw, owoców i soków, a także produktów zbożowych jak najmniej przetworzonych. Pomogą nam one pozbyć się stałego uczucia zmęczenia. Możemy je również uzupełniać za pomocą suplementów.

Warto zadbać o stan ducha pozwalając sobie na spędzanie wolnego czasu w miły i przyjemny sposób, tak by odstresować się po męczącym dniu. Dla jednych będą to spotkania z przyjaciółmi, dla innych poświęcanie się pasji, wyjście do kina, teatru, czy wieczór spędzony przy dźwiękach ulubionej muzyki. Każdy z nas wie, co go odpręża, pozwólmy sobie raz na jakiś czas oderwać się od codziennych obowiązków i spędzić czas tak, jak lubimy najbardziej, a po przemęczeniu nie będzie śladu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułGimnastyka rekreacyjna – ciało w ruch!
Następny artykułNadkwasota – jaka dieta pomaga?
Redakcja ProHelvetia.pl
Tematyka prozdrowotna to moja pasja. Kocham zdrowo jeść, a sport pomaga mi odreagować od codziennego stresu. Mam nadzieję, że choć trochę uda mi się zmienić Twoje nawyki :-)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ