Stres a zdrowie – skutki nerwowego stylu życia

0
419
Stres

Stres, który na co dzień odczuwamy może mieć swoje źródło w zasadzie w każdej z dziedzin naszego życia. Zarówno praca, szkoła, życie rodzinne, związki, czy problemy związane z szarą rzeczywistością, która nas otacza – to wszystko może powodować u nas uczucie wzmożonego napięcia i dyskomfortu. Dla jednych powodem stresu będą korki w drodze do pracy, dla innych awaria samochodu lub złe oceny dziecka. Wszystko zależy od naszej odporności psychicznej i priorytetów, którymi się kierujemy w życiu. Tempo życia stale utrzymuje się na wysokim poziomie, a wielu z nas nawet nie zauważa, że w pogoni za wyznaczonym celem utraciło umiejętność i naturalną zdolność do wypoczynku, relaksu i troski o własny komfort psychiczny. Zanim machniesz ręką i zbagatelizujesz powyższe wywody, dowiedz się, jaki wpływ na Ciebie i Twoje zdrowie ma nerwowy tryb życia, który prowadzisz.

Skutki życia w stresie

O ile chwilowy wzrost poziomu adrenaliny i doraźny stres mogą na wielu z nas działać dopingująco i mobilizująco, o tyle jego przewlekła forma niesie za sobą poważne konsekwencje. Czym grozi nam nieustanne napięcie, obciążenie psychiczne i brak odpoczynku? Przede wszystkim taka sytuacja przyczynia się do spadku naszej odporności. Z błahego powodu zapadamy na infekcje, skarżymy się na ciągłe bóle głowy i kręgosłupa, do tego zaczynamy mieć problemy z układami takimi jak krwionośny i trawienny. Najczęstszą chorobą kojarzoną ze stresem są wrzody żołądka, nie jest jednak tak, że pojawiają się one z dnia na dzień. Pierwszym krokiem do wystąpienia tego schorzenia są częste niestrawności. Popularne choroby to także zespół jelita drażliwego, zapalenie żołądka, czy cukrzyca. Mało kto wie, że również przyczyną otyłości może być stresujący tryb życia. Kobiety są natomiast narażone na rozregulowanie cyklu miesięcznego, a co za tym idzie – mogą mieć problemy z zajściem w ciążę. Stres odbija się niekorzystnie na naszym wyglądzie zewnętrznym. Problemy z cerą i wypadające włosy to najbardziej charakterystyczne objawy przewlekłego dyskomfortu psychicznego.

Ciągły stres wymusza na nas sięganie po używki, sprawia, że odżywiamy się niezdrowo i nieregularnie, do tego mamy problemy z zasypianiem lub skarżymy się na chroniczną bezsenność. Wszystko to prowadzi do problemów zdrowotnych, a one są z kolei jedną z głównych przyczyn stresu – tak powstaje błędne koło, z którego sami często nie jesteśmy w stanie się uwolnić.

Stres a nasz psychika

Życie w ciągłym stresie i pośpiechu odbija się nie tylko na naszym zdrowiu fizycznym. Ogromne znaczenie ma również stan, w jakim pod wpływem stałego napięcia znajduje się nasza psychika. Cała lista objawów, których podłożem jest przewlekły stres przedstawia się imponująco. Na pewno wielu z nas po zapoznaniu się z nią zda sobie sprawę, że ich także dotknęły skutki uboczne życia w nerwowym chaosie i pod presją bycia coraz doskonalszym. Kłopoty z pamięcią i koncentracją, niekontrolowane wybuchy złości i agresji, poczucie rozbicia, zagubienia, pustki, trudności z zasypianiem, wrażenie osamotnienia, pogorszone stosunki z otoczeniem, brak silnych relacji emocjonalnych z najbliższymi, nerwica, depresja – to wszystko niekorzystne efekty życia w stresie. Gdy nie potrafimy wypocząć, odciąć się od codziennych problemów, zapewnić psychice należnego jej relaksu i odprężenia, możemy nabawić się poważnej choroby. Zastanówmy się nad sobą, przeanalizujmy swoje położenie i wyciągnijmy odpowiednie wnioski. Może już czas przerwać tę samo nakręcającą się spiralę stresu…

Jak żyć bez stresu?

Stres można pokonać. Wystarczy uwierzyć w siebie i zlokalizować jego źródło, by przy odrobinie silnej woli uwolnić się z tej niebezpiecznej pułapki. Sposobów jego pokonania jest wiele. Kluczem do sukcesu jest konsekwencja i zmiana trybu życia. Świadomość popełnianych błędów i ich eliminacja pozwolą nam na osiągnięcie upragnionej harmonii i satysfakcji z życia codziennego.

Po pierwsze zacznijmy od zadbania o swoje zdrowie.
Warto zacząć stosować suplementy bogate w magnez, witaminę B6 i kwasy omega-3. Możesz zwiększyć spożywanie produktów, w których naturalnie występują, takich jak gorzka czekolada, orzechy, banany, produkty zbożowe, tłuste ryby morskie, warzywa strączkowe, czy olej lniany. Nie bez znaczenia jest również sposób naszego jedzenia, nie należy spożywać posiłków w pośpiechu, warto delektować się smakiem potraw, a sam fakt konsumpcji na swój sposób celebrować. Jako ulubiony napój doskonale sprawdzi się zielona herbata lub napar z melisy – samo zdrowie i właściwości relaksujące to coś, czego nam trzeba.

Zwróćmy również uwagę na jakość i sposób naszego nocnego wypoczynku. Do snu także należy podejść z należytą troską. Przede wszystkim zapewnijmy sobie odpowiednią ilość odpoczynku, czyli 7-8 godzin snu na dobę. Zanim udamy się na spoczynek, zapomnijmy o ciężkim i stresującym dniu, postarajmy się odprężyć i zrelaksować. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest wzajemny masaż obojga partnerów. Stąd bardzo blisko do udanego seksu, który sam w sobie jest doskonałym lekarstwem na stres.

Co jeszcze pomoże nam odmienić nasze życie na lepsze? Aktywność fizyczna, regularny wysiłek pod postacią spacerów, pływania, joggingu, czy uczęszczania na siłownię. Sport zmniejszy ryzyko większości schorzeń, które generuje przewlekły stres.

A co jeśli źródłem nerwów jest w Twoim przypadku praca lub kłopoty w związku? Jeśli sam nie jesteś w stanie sobie z nimi poradzić, może warto poszukać innego zajęcia lub rozważyć ewentualność terapii małżeńskiej? Każde wyjście jest dobre i warto spróbować wszystkich możliwości, by wyeliminować przyczyny stresu. Jeśli nam się to uda, nasze życie zmieni się o 180 stopni – i to zdecydowanie na lepsze.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSen – podstawa zdrowia
Następny artykułData ważności kosmetyków
Redakcja ProHelvetia.pl
Tematyka prozdrowotna to moja pasja. Kocham zdrowo jeść, a sport pomaga mi odreagować od codziennego stresu. Mam nadzieję, że choć trochę uda mi się zmienić Twoje nawyki :-)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ