Refundacja pieluch, pampersów i pieluchomajtek dla dorosłych na NFZ nie jest niczym skomplikowanym, a pozwala w znacznym stopniu odciążyć domowy budżet. To ważne, szczególnie gdy stosowanie tych środków pomocniczych konieczne jest przez dłuższy czas. Podpowiadamy, jak starać się o zlecenie na refundację, jakie dokumenty należy przedstawić i jak wygląda procedura realizacji zlecenia.
Pieluchy: refundacja – jakie dokumenty należy dostarczyć?
Od 1 stycznia 2020 roku nie trzeba już osobiście stawiać się w wojewódzkim Oddziale NFZ w celu weryfikacji uprawnień do refundacji środków pomocniczych przy nietrzymaniu moczu. Potrzebny wniosek wypełnia online lekarz pierwszego kontaktu za pośrednictwem systemu eZWM, czyli specjalnej bezpłatnej aplikacji NFZ.
Wniosek Pieluchy refundacja wymaga dostarczenia następujących dokumentów:
- eWUŚ,
- oświadczenie pacjenta,
- innych dokumentów potwierdzających uprawnienia pacjenta.
W większości przypadków system eZWM ma już wszystkie potrzebne dane, więc lekarz automatycznie dokonuje za jego pomocą weryfikacji i jeśli przebiegnie ona pozytywnie, może wystawić zlecenie.
Pieluchy: refundacja – jak wygląda realizacja zlecenia?
Lekarz drukuje zlecenie na refundację i przystawia pieczątkę z podpisem. Na każdym zleceniu nadany jest indywidualny numer, który po wpisaniu razem z datą urodzenia lub PESELEM osoby uprawnionej pozwala na realizację zlecenia w dowolnie wybranym punkcie usługowym (może to być apteka lub sklep medyczny). Pacjent lub jego opiekun udaje się tam ze zleceniem wystawionym przez lekarza. Obsługa wpisuje w systemie numer zlecenia i PESEL pacjenta. Na tej podstawie system generuje dokument potrzebny do realizacji zlecenia. Obsługa apteki drukuje go, kwituje podpisem wydanie środków pomocniczych, osoba odbierająca kwituje odbiór i dokument razem z pierwotnym zleceniem zostaje w punkcie, który wydał refundowane pieluchy dla dorosłych.
Pieluchy: refundacja – czy możliwa jest kontynuacja zlecenia?
Zlecenie na refundację pieluch dla dorosłych wystawiane jest comiesięcznie i jest ważne przez 30 dni od daty wystawienia lub do końca miesiąca, w którym zostało wystawione. Możliwe jest kontynuowanie refundacji na środki pomocnicze przy nietrzymaniu moczu, o ile lekarz uzna jej konieczność. Kontynuacje zlecenia może też prowadzić pielęgniarka lub położna mająca umowę z NFZ. Za każdym razem konieczne jest jednak ponowne wpisanie danych i wypełnienie wniosku na platformie eZWM. Pozwala to na zweryfikowanie uprawnień pacjenta i obliczenie limitu ilościowego oraz cenowego środków pomocniczych. Zazwyczaj w przypadku pieluch i pampersów dla dorosłych oraz pieluchomajtek przyznawana jest refundacja na 60 sztuk miesięcznie. Choć w niektórych przypadkach ilość ta może okazać się niewystarczająca, to i tak jest to ogromna ulga dla budżetu domowego osoby wymagającej długotrwałego stosowania tego rodzaju środków. O refundację można starać się także na wkładki TENA, co jest ważne dla osób z lżejszym stopniem nietrzymania moczu.